eLink

eLink 2018-02-13T14:05:08+00:00

eLink

eLink ondersteunt en verbetert het export aanleverproces. eLink staat voor ketenoptimalisatie. Het systeem maakt het mogelijk om voor, tijdens en na aanlevering van exportzendingen de status van dit proces te zien en te sturen. Ook biedt eLink de mogelijkheid aan te leveren zonder ACN bon of de documentatiebalie over te slaan om zo direct door te rijden naar het dock mits er voldaan wordt aan de hiervoor gestelde eisen.  Bekijk hieronder de video over de eLink oplossing van Cargonaut.

Voor vragen of wilt u meedoen met eLink, dan kunt u contact opnemen met Mark Smit van Cargonaut.

eLink in 90 seconden

Laatste nieuws

Cargonaut Nieuwsbrief met onder andere informatie over: Schiphol Community Dag, Single Window en eLink Dashboard

november 1st, 2017|0 Comments

Lees hier alles over de laatste ontwikkelingen, bijeenkomsten en de luchtvaartbranche.

eLink wordt uitgebreid met eAccept

januari 23rd, 2017|1 Comment

De eLink adoptie stijgt weer doordat ACN en Cargonaut in de afgelopen maanden hard gewerkt hebben aan verdere verbetering aan het systeem en aan vergroting van de awareness bij expediteurs, afhandelaars en vervoerders. Met eAccept pilot zijn de eerste stappen gezet om eLink uit te breiden naar de overdracht in de loodsen van de afhandelaars. Kern van eAccept is digitale [...]

Lees meer artikelen…

Wat is eLink?

eLink was één van de pilotprojecten van het innovatieprogramma Seamless Connections van de Amsterdam Economic Board.

Efficiëntere controle en kortere doorlooptijden

eLink maakt de controle op de overdracht van exportzendingen efficiënter en verbetert de afstemming tussen de schakels in de keten op Amsterdam Airport Schiphol. Doel is het afhandelingsproces te versnellen en reductie van de doorlooptijden van in- en outbound vrachtvervoer.

Positieve aantrekkingskracht en milieuwinst

“Een verdere implementatie van eLink kan een positieve aantrekkingskracht hebben op de luchthaven Schiphol op het gebied van vrachtafhandeling. Met enkele belangrijke investeringen in systemen, processen en mensen kunnen er significante verbeteringen worden gerealiseerd.” Belangrijkste voordelen zijn onder andere dat de doorlooptijd van trucks kan worden verminderd, de papieren afhandeling aan de documentatiebalie kan worden gereduceerd waardoor de wachttijd voor expediteurs zal afnemen. Daarnaast is er milieuwinst te behalen door een reductie van CO2-uitstoot en papierverbruik.

Voordelen van eLink

      • Betrouwbaarder doorvoer proces
      • Minder papier afhandeling en minder personeel benodigd bij de balie afhandelaar
      • Minder wachttijd voor de trucker
      • Betrouwbare inrichting van expeditie processen
      • Zekerheid dat zendingen zonder onderbreking doorgevoerd kunnen worden
      • Indirect voordelen van e-Freight & eLink:
      • Mogelijkheden voor verdere reductie van doorlooptijden
      • Piek verspreiding door gezamenlijke planning
      • Papierloos alternatief voor ACN bon voor juridische overdracht (eAccept)

 

Wat is eAccept?

eAccept is een extensie op eLink. Hierdoor zal het mogelijk worden om via eLink de ACN bon te vervangen voor een elektronische handdruk. Hierdoor zal het gebruik van papier gereduceerd worden en het proces in de loods sneller. Daarnaast hoeft men ook geen papierarchief meer bij te houden. De ACN bon zal vervangen worden door eLink en het RCS bericht wat volledig juridisch afgedekt is door middel van een multilaterale overeenkomst met ACN.

Momenteel is het al mogelijk om aan te leveren zonder ACN bon bij WFS. Op het moment dat Menzies Aviation en KLM Cargo ook gereed zijn voor eAccept zullen we deze drie partijen in één keer activeren. De overige afhandelaars zullen op langere termijn volgen.

Het grote voordeel is dat eAccept gebaseerd is op een proces dat al bestaat, eLink. Hierdoor zal er voor de expediteurs en vervoerders weinig veranderen. Het enige vereiste is dat de zendingen die aangeleverd worden zonder ACN bon volledig eLink zijn. De ACN pas zal in het geval van eAccept centraal staan in het proces.

Voordelen van eAccept

      • Minder papier
      • eLink & e-Freight stimulatie
      • Transparanter proces
      • Sneller proces in de loods
      • Digitaal archief

 

eLink voordelen per afhandelaar

dnata KLM Cargo Menzies Swissport WFS
eLink acceptatie
Balie voorrang
Tarief voordeel
eFastlane (alleen papierloos)
Aanlevering zonder ACN bon  ✓

Het gebruik van eLink verschilt per afhandelaar.

Bij KLM, Menzies en WFS kan er zonder ACN bon worden aangeleverd, mits er via eLink aangeleverd word. Voor informatie over de eAccept per afhandelaar, zie hieronder. Wilt u meer informatie over deze pilot of heeft u al besloten graag mee te willen doen? Neem dan contact met ACN op.

eFast delivery is een product van KLM waarbij de documentatiebalie overgeslagen kan worden. Dit product is voor elke expediteur beschikbaar mits eLink en volledig papierloos.

eFast delivery in eLink

KLM Cargo heeft in samenwerking met Rhenus en Cargonaut de succesvolle lancering van e-Fast Delivery afgerond. Een uniek concept om het aanleveringsproces van de vracht te versimpelen. Het nieuwe systeem is gebaseerd op eLink en de ACN pas.

Sinds 13 mei hebben truckchauffeurs de mogelijkheid om de vracht direct naar de dockdeur te brengen zonder eerst langs de documentatiebalie te moeten. Het nieuwe systeem zendt automatisch een bericht naar het WMS systeem. De afhandelaar controleert vervolgens:

• of de zending klaar is voor verzending (RfC);
• of de zending veilig is;
• of de zending geheel papierloos is.

eLink in de praktijk

Bob Tisserand, Blue Water Shipping

Bob Tisserand

Bob Tisserand, officemanager bij Blue Water Shipping is een groot voorstander van digitalisering van logistieke processen. Vanuit die optiek is hij in 2012 op eigen initiatief gestart. “Ik vond eLink een logisch vervolg op het project eFreight@NL. Als je het hele proces aanpakt en verbetert heeft het pas echt zin. Daarbij kijk ik ook naar de toekomst.

Lees hier de volledige Klantcase

Bouke Laan, A. Hartrodt

Hartrodt

Nieuwe ontwikkelingen gaat Bouke Laan niet uit de weg. De General Manager bij
a. hartrodt startte samen met Ineke van Nimwegen van Transport Handling Service (THS) een eLink pilot in 2012. Laan legt uit: “Als kleinere speler in de luchtvracht vind ik het belangrijk om mee te denken en een stem te hebben in de ontwikkeling van nieuwe producten en procesverbeteringen op Schiphol”.

Lees hier de volledige Klantencase

Richard Visser, Rhenus

Richard Visser

“Papierloos werken vraagt om nieuwe processen en de ‘awareness’ die erbij komt kijken: het opnieuw inrichten van systemen en rekening houden met de toekomst. Je moet met veranderingen meegaan zodat je aantrekkelijk blijft voor de klant. Stilstaan is achteruitgaan”, volgens Richard Visser, projectmanager bij Rhenus Logistics.

Lees hier de volledige Klantencase

 

Rob Middelkoop, D.J.Middelkoop & Zn. Nieuw-Vennep B.V

eLInk Middelkoop

Vervoerder en logistiek dienstverlener D.J. Middelkoop & Zn. kijkt graag vooruit en gaat nieuwe uitdagingen niet uit de weg. Sinds 1932 is het bedrijf een begrip in de logistiek. Na de zomer van 2013 startte Middelkoop met eLink. Het bleek een logische stap.

Lees hier de volledige Klantencase

 

eLink deelnemers

  • All
  • eAccept
 
 
X