KLM: Vrachtvluchten blijven onontbeerlijk op Schiphol

--KLM: Vrachtvluchten blijven onontbeerlijk op Schiphol

KLM: Vrachtvluchten blijven onontbeerlijk op Schiphol

Dit zegt Marcel de Nooijer, de baas van ‘Cargo’ bij Air France-KLM. ‘Een aantal bestemmingen waarop KLM nu vanaf Schiphol vliegt, zou niet meer rendabel zijn zonder cargo’, aldus De Nooijer in gesprek met het FD. Air France-KLM is met voorsprong de grootste klant van Schiphol.

Vrachtvliegtuigen van KLM vervoeren al decennia goederen naar alle uithoeken van de wereld, met uiteenlopende goederen, van Chinese panda’s tot Hollandse Meesters. Sinds een aantal jaren gaat steeds meer vracht mee in de buik van de passagierstoestellen. Hierdoor kan KLM routes exploiteren die anders niet uit kunnen, zegt De Nooijer. ‘Zonder de bijdrage van vracht laat je als KLM veel geld liggen. Dan zouden we moeite krijgen om al die belangrijke bestemmingen overeind te houden.’

Krapte op Schiphol

De luchtvrachtsector maakt zich grote zorgen over de krapte op Schiphol, dat tot 2020 niet meer kan groeien. Het vrachtvolume op de luchthaven daalde in de eerste helft van dit jaar met 2,6% naar ruim 844 duizend ton, zo bleek begin deze maand uit de halfjaarcijfers van Schiphol. Recentelijk verhuisden verschillende luchtvrachtvervoerders naar Luik, Brussel en Maastricht.

De vrachtsector wil graag een zogeheten lokale richtlijn van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die richtlijn zou de luchtvrachtsector in Nederland bijvoorbeeld in staat stellen om onbenutte vluchten van het winter- naar het zomerseizoen over te hevelen. Dat is nu verboden onder Europese regels. Het ministerie heeft echter laten weten niet mee te werken aan zo’n lokale richtlijn, uit vrees dat het maximum van 500.000 starts en landingen dat is afgesproken met omwonenden, wordt overschreden.

Ongebruikte capaciteit

Met KLM voorop onderzoeken alle betrokken spelers momenteel of die lokale richtlijn er niet alsnog kan komen. ‘Er ligt inmiddels een nieuw voorstel waarin we aan de de bezwaren van de minister tegemoet kunnen komen’, zegt De Nooijer.
De vrachtbaas wil zich niet expliciet uitlaten over de groei van Schiphol na 2020. ‘Dat is uiteindelijk een politieke afweging.’ Wel stelt De Nooijer dat er nog veel te winnen valt door de vrachtruimte in toestellen beter te benutten. ‘Zijn al die kisten nou tot het laatst gevuld? Nee. Er is nog een wereld te winnen aan ongebruikte capaciteit.’

De cijfers onderstrepen dat. In de eerste helft van dit jaar was de bezettingsgraad bij de vrachtafdeling van Air France-KLM 59,5%. Ter vergelijking: de passagierstoestellen zaten voor 86,9% gevuld. De lagere bezettingsgraad bij vracht is ook het gevolg van de grilligheid van de wereldwijde markt voor luchtvracht. Overcapaciteit en prijsdumping leidden tot een jarenlange malaise in de sector. Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder British Airways, namen zelfs volledig afscheid van hun vrachtvloot.

Ook Air France-KLM moest drastisch saneren. Het bedrijf schreef honderden miljoenen af op zijn vrachtdivisie en verkleinde het aantal vrachttoestellen (‘full freighters’) van 25 in 2008 naar zes nu. Ook het aantal banen ging flink omlaag. In 2013 bood KLM Cargo nog werk aan ruim 2800 man. Dat is inmiddels gedaald naar 2150. Air France Cargo in Frankrijk telt nu 1700 voltijdbanen.

Emoties over Martinair

Ook bij vrachtspecialist Martinair, dat in 2008 volledig in handen kwam van KLM, werd flink ingegrepen. KLM kreeg het verwijt de roemruchte erfenis van het ondernemende Martinair te verkwanselen. Tientallen Martinair-piloten verloren hun baan, wat nog altijd emoties oproept. De Nooijer verdedigt de beslissing om de vrachtvloot te verkleinen. ‘De waarheid is dat ook aan de vrachtactiviteiten van Martinair lange tijd geen echte winst vast zat. In 2014 zagen we de verliezen oplopen. Dan grijp je in. Er is geen onderneming, ook KLM niet, dat het mes zet in een goed draaiend model.’

Koerswijziging

Air France-KLM heeft er nu voor gekozen om zich voornamelijk te richten op vrachtvervoer in de buik van passagierstoestellen. ‘Slechts 15% tot 20% van de totale vracht is zo groot dat het alleen past in een vrachttoestel. De rest kan mee in de buik van passagierstoestellen, in jargon de bellies. De Nooijer: ‘We groeien nu met name door de capaciteit in de bellies. De freighters zijn de kers op de taart.’
Indien nodig huurt Air France-KLM freighters in van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals van China Southern, waarmee het een langdurige samenwerking heeft. Ook huurde Air France Cargo dit jaar eenmalig ruimte in bij concurrent Qatar Airways.

Webwinkelen

De Nooijer hoopt op meer groei, onder meer door het vervoer van kleine pakketten, dat snel groeit door de populariteit van webwinkelen.
De koerswijziging lijkt zich nu eindelijk uit te gaan betalen. Air France-KLM profiteert van het herstel in de luchtvrachtmarkt, geholpen door de gunstige economische conjunctuur en lage brandstofprijzen. Waar vracht in 2016 nog goed was voor een verlies van € 244 mln, zat de divisie vorig jaar op een positieve bijdrage van ruim €800 mln, wat overigens ook te danken was aan een andere kostenberekening binnen Air France-KLM. ‘Dat is natuurlijk een veel leuker verhaal om thuis te vertellen’, zegt De Nooijer.

Kleine pakketten

De Nooijer hoopt op meer groei, onder meer door het vervoer van kleine pakketten, dat snel groeit door de populariteit van webwinkelen. KLM neemt op lijnvluchten naar bestemmingen als Barcelona en Madrid nu ook op internet bestelde pakketjes mee, waarmee het de concurrentie aangaat met grote expressbedrijven als Federal Express en UPS. ‘Wij vliegen zes keer per dag op Madrid. Dat halen zelfs zij niet.’

Groei vlakt af

De spectaculaire groei van de luchtvracht van de afgelopen kwartalen vlakt af. Dat stelt WorldACD, dat een toonaangevende database beheert over de vrachtmarkt. De volumes groeiden in juli met slechts 0,5% ten opzichte van vorig jaar. Wel zijn de opbrengsten in de vrachtmarkt nog altijd stukken hoger dan vorig jaar. In euro’s daalde de opbrengsten per kilo met 2,2% ten opzichte van juni 2018. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg de opbrengst echter met 10,5%. Vooral het vervoer van dieren en farmaceutische goederen groeide sterk ten opzichte van vorig jaar. De sterkste groei was in Midden- en Zuid-Amerika.

Bron: Het Financieel Dagblad
Foto: Marcel de Nooijer, Air France-KLM Cargo

Door | 2018-09-13T15:00:20+00:00 september 13th, 2018|Geen categorie|

Leave A Comment

X