Brexit

-Brexit
Brexit 2018-11-09T17:45:36+00:00

Gevolgen van de Brexit voor luchtvaart en luchtvracht

De Brexit heeft grote gevolgen voor de luchtvaart, zeker wanneer het cliff-edge scenario (“no deal”) werkelijkheid wordt. “Nothing is agreed until everything is agreed”, wordt daar meestal dreigend bij gezegd. Maar als er wel een deal komt met daarin een douane-unie, verandert er voor de luchtvracht niet zo veel.

 “Hope for the best; prepare for the worst”

De voorgenomen uittreding van het United Kingdom (UK) uit de Europese Unie, beter bekend als de Brexit, blijft het nieuws beheersen. Het kan nog alle kanten op, maar zonder overeenkomst zijn de consequenties voor de burgerluchtvaart bijzonder ernstig. Een kleine opsomming*:

  • Beperking van luchtvervoersrechten;
  • Geen wederzijdse erkenning van veiligheidscertificaten;
  • Uitgebreidere grenscontroles voor passagiers (geen ‘One Stop Security’)
  • Douaneprocedures en een ander securityregime voor goederen (geen ‘ACC3 designation’);
  • Extra keuringen voor veterinaire en fytosanitaire zendingen.
  • Eurovergunningen voor vervoer van en naar het VK vervallen;
  • Cabotagevervoer en de transitmogelijkheid door het VK naar Ierland vervallen.

Wel of geen douane-unie, that’s the question

Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op om wel een deal te sluiten. Wanneer die deal enigszins in lijn is met het recente ‘white paper’ van de Britten over de toekomstige relatie tussen de UK en de EU, dan vallen de gevolgen voor de luchtvaart mee. Voor de luchtvracht verandert er dan niet veel want dan komt er een douane-unie en kan de UK hoogstwaarschijnlijk ook gewoon lid blijven van het Transitverdrag (dat breder is dan de EU).

Zonder douane-unie lopen vooral de transitstromen gevaar

Wanneer de UK en de resterende 27 EU-lidstaten geen douane-unie afspreken, wordt niet alleen de directe handel tussen Nederland en het VK geraakt. Dan is er ook een reële kans dat internationale en vooral intercontinentale luchtvrachtstromen die via Schiphol (en Maastricht) van/naar het VK gaan, anders gaan verlopen. Concreet zouden dan de volgende stromen geraakt kunnen worden:

  • Transitvracht tussen Schiphol/Maastricht en de UK: zendingen die op Schiphol/Maastricht aankomen met de UK als eindbestemming op de AWB en zendingen afkomstig uit de UK die naar Schiphol/Maastricht getruckt worden en vandaar verder vliegen;
  • Nederlandse export die via Britse luchthavens (vooral Heathrow en Gatwick) gevlogen wordt naar afzetmarkten buiten de EU. Wanneer deze stroom bij het passeren van de nieuwe grens administratief of fysiek gecontroleerd moet worden, heeft dit mogelijk een positief effect op Schiphol en Maastricht.
  • Keuringsplichtige goederen in bovengenoemde stromen worden mogelijk extra getroffen wanneer levende dieren, veterinaire producten, levensmiddelen en fytosanitaire producten twee keer gekeurd moeten worden omdat de UK daar andere eisen aan stelt en bestaande verleggingsregels niet langer gelden. Deze stroom zal dan waarschijnlijk grotendeels verdwijnen.

Laatste nieuws:

Meer weten?

Samen met de Douane en de NVWA proberen wij zicht te krijgen op de gevolgen van een en ander in de diverse scenario’s. Zodra er meer bekend is, komt dat op in ACN Nieuws en op deze pagina.

Voor wie nu al meer wil lezen volgt hieronder een overzicht van diverse algemene publicaties over de Brexit en enkele verwijzingen naar hulpbronnen:

  1. White Paper “The Future Relationship Between the United Kingdom and the European Union”
  2. EU Notices to Stakeholders on:
    – Brexit Press Release European Commission
    – Brexit and Air Transport;
    – Brexit and Road Transport;
    – Brexit Customs and Indirect Taxation;
    – Brexit Import and Export Licenses
    – Brexit and Preferential Origin of Goods;
    – Brexit and Aviation Security;
    – Brexit and Aviation Safety;
  3. Brief Ministerie Buitenlandse Zaken met activiteiten die het Kabinet onderneemt om het bedrijfsleven voor te bereiden en te ondersteunen bij de naderende Brexit;
  4. Presentatie Ministerie I&W tijdens Schiphol Luchtvrachtcafé op 28 juni;
  1. VNO-NCW Brexit-nieuwsbrief, nummer 16 – juli 2018 (zomereditie)
  2. Brexit-loket (www.brexitloket.nl) en de mogelijkheid voor een Brexit Impact Scan (link);
  3. Platform Hulp bij Brexit (www.hulpbijbrexit.nl);
  4. Brexit-vouchers voor het MKB om deskundig advies in te winnen (onderdeel van de regeling Starters in Business);
  5. Get e-mail alerts about Brexit;
  6. Brexit Preparedness notices

    *B
    ron: presentatie Ministerie I&W tijdens Schiphol Luchtvrachtcafé op 28 juni
X